Dlaczego wdrożenie regulacji SFTR jest i wyzwaniem i okazją dla firm inwestycyjnych?
Wdrożenie regulacji SFTR
Co wdrożenie regulacji SFTR w sprawie sprawozdawczości transakcji finansowanych z użyciem papierów wartościowych zapewni instytucjom finansowym? Na pewno idealną okazję do skonsolidowania i poprawy podejścia do zarządzania tymi procesami. Czy jednak skorzystają one z tej możliwości? Mając wiele innych priorytetów i niepewny termin wdrożenia? Jasne jest, że wiele banków i firm inwestycyjnych nie myśli jeszcze o rozpoczęciu implementacji SFTR. Duża ilość wymaganej pracy oraz stan przygotowań w wielu firmach doprowadzić może do sytuacji, w której dostosowanie do wymogów SFTR będzie trudne do osiągnięcia na czas. Organizacje wykonujące operacje podlegające pod SFTR powinny już teraz zaplanować działania na 2019 rok. Regulacja wejdzie w życie już w 2 kwartale 2020 roku.
Komisja Europejska…
Komisja Europejska dąży do zwiększenia przejrzystości działań i transakcji finansowania papierów wartościowych (SFT), nie objętych innymi przepisami. SFTR będzie wymagać od firm zgłaszania zdarzeń dotyczących transakcji finansowanych z użyciem papierów wartościowych do zatwierdzonego unijnego repozytorium transakcji. Dotyczy to repo, buy-sell back, securities lending, margin lending. Nowością (i wyzwaniem) jest nacisk na szczegóły samej transakcji SFT jak i związane z nią zdarzenia, np. złożone depozyty zabezpieczające lub „re-use”papierów wartościowych.
…a działalność i powinności firm inwestycyjnych
Działania firm inwestycyjnych na rynkach kapitałowych zostały w pierwszej kolejności objęte regulacjami takimi jak MiFID II i EMIR. Teraz uwaga regulatorów przeniosła się na mniej znany obszar finansowania z użyciem papierów wartościowych, co wynika m.in. z obaw o stabilność rynku. W ostatnim dziesięcioleciu infrastruktura dotycząca tych transakcji była relatywnie niedoinwestowana. Procesy, w których powstają zdarzenia objęte SFTR, mogą być trudne do zidentyfikowania oraz odpowiedniego zaraportowania wymaganych regulacją danych.
Instytucje wykonujące czynności objęte regulacją SFTR muszą udoskonalić zarządzanie danymi by spełnić te wymogi. Powinny też skorzystać z możliwości uzyskania większej wartości z danych, powodujących lepszą analizę biznesową i dokładniejszy wgląd np. w sytuację płynnościową firmy czy lepsze oszacowanie ryzyka niewypłacalności związane z utratą tej płynności.
W jaki sposób firmy inwestycyjne powinny podchodzić do wdrożenia zgodności z SFTR?
Skuteczny program wdrożenia zgodności z SFTR będzie wymagał rewizji zdarzeń powiązanych z przypadkami finansowania w których uczestniczy firma, przeglądu danych zbieranych w tych procesach oraz sprawdzenia, czy ich zakres pozwala na pełne i poprawne raportowanie.
Szczegółowa analiza luki na początku projektu pozwoli na wczesną identyfikację potencjalnych problemów oraz elastyczne zaplanowanie przyszłych działań wraz z lepszą kontrolą kosztów wdrożenia. Może okazać się, że model operacyjny poszczególnych procesów będzie wymagał gruntownych zmian. Istnieje ryzyko, iż przy odkładaniu tych działań na „ostatnią chwilę”, wraz z wejściem w życie regulacji SFTR firma będzie musiała zamknąć niektóre linie biznesowe. Natomiast działania podjęte odpowiednio wcześniej umożliwią dostrzeżenie okazji do stworzenia nowych usług, które wynikną z wejścia regulacji w życie.
Co zrobić, by wdrożyć skuteczny program zgodności?
Firmy muszą być elastyczne w podejściu do wymagań dotyczących danych, co może pomóc w ujawnieniu problemów na wczesnym etapie projektu. Umożliwi to lepsze planowanie i kontrolę kosztów. Firmy muszą również zrozumieć zmiany modelu biznesowego i oferty dla klienta, aby zapewnić, że wybiorą optymalny model operacyjny w przyszłości.
Takie podejście można połączyć z rozwiązaniem programowym, aby zapewnić sprawne przechwytywanie wszystkich wymaganych pól danych. Dane te można publikować, tym samym zapewniając zgodność. Ma to kluczowe znaczenie, ponieważ niektóre dane będą trudne do pozyskania. Pierwsze kroki powinny obejmować:
- definiowanie podmiotu prawnego, produktów i funkcji;
- koncentrowanie się na skutecznej harmonizacji i przejrzystości w całym programie;
- przeglądanie rozwiązania do zarządzania danymi;
- podejmowanie analizy kosztów i korzyści oraz dostawcy;
- wprowadzanie cyklicznej oceny zgodności regulacyjnej aby zmniejszyć ryzyko regulacyjne i operacyjne;
- obliczanie wartości kosztu transakcji dla ciągłego raportowania.
Procesy objęte regulacją SFTR zachodzić mogą w wielu obszarach firmy. To rodzi wyzwania związane ze zbieraniem oraz zapewnieniem spójności danych pozyskiwanych z wielu systemów organizacji. Jasny opis procesów, źródeł danych oraz sposobu ich integracji wymuszą poprawę ich jakości, terminowości i dokładności.
Przechodzenie poza zgodność…
Raporty SFTR, choć trudne do przygotowania, zapewnią bogaty zestaw danych, których wiele firm wcześniej nie miało do dyspozycji. Zamiast dążyć do spełnienia wymogów SFTR instytucje powinny przyjąć bardziej ambitne podejście. Iść dalej i wykorzystać zbiory danych do prowadzenia działalności i osiągania korzyści z zarządzania powiązanymi procesami. Przyjmując takie podejście i maksymalizując ponowne wykorzystywanie danych w dobry sposób, mogłyby odzyskać część kosztów, poniesionych aby osiągnąć zgodność.
Wartościowe nowe kombinacje danych można uzyskać na podstawie nowo dodanych pól. Wśród nich są: LEI, UTI, zabezpieczenie, rozliczenie, umowa, instrument i typ działalności. Połączenie i ponowne wykorzystanie tych danych umożliwi tworzenie nowych raportów. Wykazywałyby cenne korelacje i ryzyka koncentracji, które nie były wcześniej dostępne. Nowa wiedza i spostrzeżenia mogą być zidentyfikowane w całej firmie i sektorze, aby informować o ryzyku.
Wraz ze zbliżaniem się terminu wejścia w życie wymogów SFTR, firmy muszą zapewnić, że mają trwały i niski koszt by je spełniać. Spoglądając poza przetwarzanie danych z różnych źródeł do jednego raportu. Organizacje najwcześniej implementujące SFTR skorzystają z okazji do zbudowania dodatkowej wartości. Mogą nią być: inteligentniejsze wykorzystanie danych i zaoferowanie nowych produktów adresujących wyzwania, które pojawią się po wejściu regulacji w życie.
Dlaczego SFTR jest wyzwaniem?
SFTR wprowadza mechanizmy bazujące na rozwiązaniu EMIR (minimalizacja dublowania raportowania, unikanie niespójności, wykorzystanie infrastruktury tych procesów). Jednocześnie żadna transakcja podlegająca raportowaniu w SFTR nie podlega mu w EMIR. Wymaga się innej logiki raportowania od obu stron transakcji (nawet dla firmy spoza UE), a także XML w standardzie ISO 20022. Oprócz firm inwestycyjnych i banków objętych raportowaniem EMIR czy MIFIR, SFTR dotyka również zakładów ubezpieczeń i zakładów reasekuracji. A ponadto: TFI, instytucji pracowniczych programów emerytalnych, jak również zwykłych przedsiębiorstw czy osób fizycznych – jeśli jako strona transakcji oferują usługi i towary objęte regulacją. Szczegółowe wymogi określone są w standardach technicznych tj, rozporządzeniach wykonawczych (tzw. RTS). Raportowane są transakcje oraz związane z nią zdarzenia jak zawarcie i zamknięcie, ustalenie daty zapadalności, zmiany warunków ekonomicznych transakcji.
Autorzy: Cezary Gocłowski (Key Account Manager), Tomasz Zając (Analityk biznesowy)
Risco Software, 13.02.2019
Czytaj więcej: o regulacji SFTR na podstronie Cesarz_SFTR